Lamborghini Talk banner

Tillett Bucket Seats in Aventador SVJ (VS)

322 views 4 replies 2 participants last post by  Uberhorst  
#1 ·
tldr: Deze thread beschrijft hoe je Tillett kuipstoelen installeert in de Amerikaanse Aventador zonder airbagwaarschuwingen te krijgen.

Ik heb het internet afgestruind naar Aventador stoelmods voordat ik dit project aanging. De auto is uitsluitend voor show and shine, niet voor op de weg en dus wilde ik een stoel die past bij het interieur van de SVJ zonder dat deze comfortabel hoeft te zijn. Mijn keuze viel op de Tillett B7 om verschillende redenen:
  • Carbon fiber look
  • Lichtgewicht
  • Smal genoeg om te passen
  • Extreem lage zitpositie

De oude stoelen verwijderen
Het verwijderen van de fabriekstoelen is een relatief eenvoudige taak. De 4 bouten zijn gemakkelijk toegankelijk, de stoelen zijn niet erg zwaar.

Montagebeugels
De fabrieksmontagepunten liggen in één vlak. Nog beter: Tillett's schuifrails kunnen direct aan die punten worden bevestigd. Het lastige is dat de fabriekstoel niet gecentreerd is rond de montagepunten. Ik heb uiteindelijk een combinatie van binnen en buiten gemonteerde rails/beugels gebruikt.
Met deze combinatie kunnen de beugels niet dicht genoeg bij elkaar worden bewogen om de stoel er direct tussen te monteren, dus is een spacer nodig. Ik heb er een gemaakt van aluminium op mijn draaibank.
Image
Image

Gordelslot
De fabriekssluiting is te lang en komt niet overeen met de opening in de stoel, dus een kortere is nodig. Ik heb de sluitingen van een Mercedes ML uit 2014 gebruikt. Een adapter is nodig om de montage van de sluiting aan de railbeugels mogelijk te maken. Ik heb deze gemaakt van zacht staal en zwart gepoedercoat. Een gelaste moer maakt eenvoudige installatie van de kuip mogelijk en een adapter maakt gebruik van een "redelijke" boutmaat mogelijk.
Image
Image

Elektronica
Dit is waarschijnlijk het moeilijkste deel en iets waar veel mensen voor terugschrikken. De manier waarop ik het heb aangepakt, is door eerst een kabelboom te bouwen die in de fabriekskabelboom van de stoel past en lang genoeg is om deze buiten de auto in de fabriekstoel te steken. Samen met een bedradingsschema kon ik zo bepaalde spanningen/weerstanden meten. Ik heb vervolgens een OBD-tool gebruikt om de geĂŻnterpreteerde signalen aan de voertuigzijde te controleren. Voor de passagiersstoel van de Amerikaanse specificatie hebben we het volgende nodig:
  • Zitbelegmat: Deze gebruikt een 0-5V druksensor. Verschillende drempelwaarden worden gebruikt om een kinderzitje of passagier aan te duiden. Ik heb een potentiometer gebruikt om dit te emuleren.
  • Gordelspanner rekstrook: Dit is een ander signaal dat wordt gebruikt voor het kinderzitje – ik denk dat het niet wordt gebruikt als stuurinput tijdens het ontplooien van de airbag. De output is een ander 0-5V signaal.
  • Gordelslot schakelaar: Twee weerstanden worden gebruikt om een open circuit + of de gordel vastzit te identificeren. Een weerstand doet het werk.
  • Zitpositie sensor: Een aan/uit schakelaar die de zitpositie aangeeft. Dit is degene waar ik het meest verrast over was. Het activeert echt alleen als de stoel helemaal naar voren staat. Als je hem â…› inch verplaatst, wordt hij gedeactiveerd. Ik weet niet zeker waarom ze het zo hebben gedaan. De makkelijkste manier om de sensor na te bootsen is door de originele te gebruiken en deze dicht bij een stuk staal te brengen. De sensor pikt dit op en vertelt de ECU dat de stoel niet helemaal naar voren staat.
  • Stoelairbag: Dat is het makkelijkste. Een zekering en een weerstand doen het werk
Image
Image

Als je specifieke vragen hebt, beantwoord ik ze graag. Dit was de eerste mod die ik aan de auto heb gedaan en ik ben van plan ook de andere te delen.
Image
Image
Image

#2 ·
Welkom op het forum, interessante aanpassing die je aan de SVJ doet, ik heb stoelen in mijn Aventador S die niet door mij zijn gewijzigd (originele Aventador S stoelen zijn niet erg comfortabel), maar door een vorige eigenaar en leef daarom met het gevreesde airbaglampje. Diagnose heeft iets te maken met de passagiersstoelmodule die niemand heeft kunnen oplossen. Het klinkt alsof je een goede achtergrond in elektronica hebt om te troubleshooten en te diagnosticeren.

#3 ·
Welkom op het forum, interessante aanpassing die je aan de SVJ doet, ik heb stoelen in mijn aventador S die niet door mijzelf zijn gewijzigd (originele aventador S stoelen zijn niet erg comfortabel) maar door een vorige eigenaar en leef daarom met het gevreesde airbaglampje. Diagnose heeft iets te maken met de passagiersstoelmodule die niemand heeft kunnen oplossen. Het lijkt erop dat je een goede achtergrond in elektronica hebt om problemen op te lossen en te diagnosticeren.
Bedankt! Heb je de originele stoelbezettings-ECU gebruikt of degene die bij de nieuwe stoelen werd geleverd? Als het laatste, dan hoef je het misschien alleen maar voor de auto te coderen.