Lamborghini Talk banner

E-gear: niet schakelen na nieuwe koppeling

1 reading
5.3K views 54 replies 10 participants last post by  Chris_JMS  
#1 · (Edited)
Hallo,

Ik heb de koppeling van mijn pre-LP Gallardo uit 2007 vervangen. Eerst had ik problemen met schakelen in de eerste en tweede versnelling, ook in de achteruit. Dus heb ik de accumulator, druksensor, magneetventiel en de e-gear pomp vervangen. Ook heb ik het complete systeem via Texa ontlucht.

Het probleem bleef aanhouden, dus voor mij was het de actuator. In dit geval heb ik ook de koppeling vervangen, er was nog maar 8% over. De actuator heb ik volledig gedemonteerd en één beschadigde afdichting gevonden, dus heb ik deze opnieuw afgedicht en het ziet ernaar uit dat hij goed werkt. De koppeling heb ik gekocht bij Velocity AP. Na de montage en het ontluchten wil hij in geen enkele versnelling schakelen. Tijdens het ontluchten met Texa werkt alles prima, hij ontkoppelt en schakelt, maar als de motor uitstaat en ik de paddles op het stuur bedien, hoor ik alleen de koppeling ontkoppelen en meestal komt er een foutmelding. De foutcode is P1790 en als de motor draait ook P0715. Als de motor draait, komen de foutcodes direct en is de koppeling permanent ontkoppeld, zodat de versnellingsbak helemaal niet draait. Ik heb de sensor achterin de versnellingsbak al verwisseld met die aan de zijkant, maar geen verschil.

Ik heb veel op internet gezocht, maar de meeste topics waren onbeantwoord en met deze codes is er bijna niets te vinden, ook niet in de Ferrari-wereld.

Hopelijk kan ik hier wat hulp vinden.

Met vriendelijke groeten
Chris

#2 ·
Nu heb ik een nieuwe batterij geplaatst en heb meer problemen. E-gear lampje komt direct, R knippert, foutcodes zijn nu P1741 en P1742. Eerst was er geen mogelijkheid om het te wissen met Texa, dus ik heb het met Texa in de ontluchtingsoperatie gezet om alles aan de praat te krijgen. Daarna was het mogelijk om de codes te wissen. Proberen de auto in de eerste versnelling te krijgen, hoor ik alleen de koppeling ontkoppelen, maar verder niets en geen fout, geen e-gear lampje. Dus ik besloot alles opnieuw te leren en startte de zelftest...alleen de koppeling werkte en dezelfde codes verschenen P1741 en P1742. Word nu gek...misschien is het iets heel doms... Ik weet het niet.

#3 ·
De pentiometersensoren bevestigen aan de auto dat deze fysiek en elektronisch in de juiste versnelling staat. Heeft u die sensoren verwijderd toen u de actuator reviseerde? Er is een speciale klokprocedure bij het installeren, zodat ze in de juiste oriëntatie op de as uitlijnen. Ik durf te wedden dat ze niet correct zijn geïnstalleerd als u ze hebt verwijderd.

#4 ·
Oké, nee, ik heb de sensoren niet van de actuator verwijderd. Hier is een foto van wat gedemonteerd is. Kan er ook een probleem zijn zonder de sensoren te verwijderen als de assen niet 100% op dezelfde plaats staan als voorheen, toen ik hem weer op de versnellingsbak zette? De auto stond in neutraal toen ik de actuator eraf haalde, dus de schakelvorken stonden allemaal op één rij.

#6 ·
@Kirkland ok, dus wat kan ik daar doen? Uitlijngereedschap? Gisteren heb ik de batterij opgeladen en vandaag heb ik de oude problemen weer terug, geen pentiometers-fout maar p1790 en p0715. Als de ontsteking aan staat, kan ik de koppeling horen aangrijpen als ik de peddel aantrek. Na zelftest met Texa verschijnt onmiddellijk de e-gear fout, maar geen foutcode in Texa. Na herhaling komt de foutcode p0715. Als de motor draait, verschijnt p1790 ook. Als de vertaling correct is: P0715 - Hoofdas-snelheidssensor P1790 - Transmissie-ingangssnelheid

#8 ·
@Kirkland ok, dus wat kan ik daar doen? Uitlijningsgereedschap?

Gisteren heb ik de batterij opgeladen en vandaag heb ik de oude problemen weer terug, geen pentiometer-fout maar p1790 en p0715. Als de ontsteking aan staat, kan ik de koppeling horen inschakelen als ik de peddel aantrek. Na zelftest met Texa verschijnt onmiddellijk de e-gear fout, maar geen foutcode in Texa. Na herhaling komt de foutcode p0715. Als de motor draait, verschijnt p1790 ook.

Als de vertaling klopt:
P0715 - Hoofdas-snelheidssensor
P1790 - Transmissie-ingangssnelheid
Heb je ABS-codes? Die codes kunnen fouten in het e-gear-systeem veroorzaken als je problemen hebt met je wielsnelheidssensoren. Meestal, als de pentiometer-sensoren niet zijn verwijderd, is het mogelijk dat ze niet in de juiste positie staan wanneer de assen en de haarbuispen weer zijn teruggeplaatst. Ik weet echter niet of dat mogelijk is. Controleer alle codes in de auto en meld je terug, vooral de ABS-module.

#7 ·
Uiteindelijk kocht ik een gebruikte actuator (met pentiometers) van eBay die afkomstig was van een motor met lage kilometerstand. Ik zorgde ervoor dat de eigenaar hem in neutraal had verwijderd. Ik installeerde hem en kon eindelijk de versnellingsbaktest zonder problemen uitvoeren.

#10 ·
Uiteindelijk heb ik een gebruikte actuator (met pentiometers) gekocht van eBay die afkomstig was van een motor met lage kilometerstand. Ik heb ervoor gezorgd dat de eigenaar hem in neutraal had verwijderd. Ik heb hem geĂŻnstalleerd en kon eindelijk de versnellingstest zonder fout uitvoeren.
oh ok, ik hoop niet in de problemen te komen. Het is moeilijk om een goede actuator te vinden.

#11 ·
Ga in Texa naar de transmissiemodule en lees uw wielsnelheid in de parameters. Ik had een probleem met mijn RR-wielsnelheidssensor die aangaf dat de auto 10 mph reed terwijl hij stilstond. Dat activeerde de invoer/uitvoer-codes die u ziet. In de ABS-sectieparameters is het normaal om wielsnelheidssensoren 1 km of 0,6 mph te zien aangeven.

#12 ·
In Texa, ga naar de transmissiemodule en lees uw wielsnelheid in de parameters. Ik had een probleem met mijn RR-wielsnelheidssensor die aangaf dat de auto 10 mph reed terwijl hij stilstond. Dat activeerde de input/output-codes die u ziet. In de ABS-sectieparameters is het normaal om te zien dat wielsnelheidssensoren 1 km of 0,6 mph aangeven
Ok, hier ziet alles er goed uit, 0,0 km/u.

Ik moet de ABS-code bekijken, vandaag had ik geen tijd maar morgen wel en dan zal ik rapporteren.
Misschien veroorzaakt dit echt het probleem met schakelen zoals u zei. Ik begrijp niet waarom de koppeling permanent wordt ingedrukt als de motor draait, waar komt dit signaal vandaan?

Image

#15 ·
Hallo

We werken al meer dan 15 jaar aan E-Gear-systemen. Als we u ergens mee kunnen helpen, bel ons dan.

Dank u

#16 ·
@MJPassarelli Ja, ik denk dat ik hier een vertaalprobleem heb. Ik bedoel dat de koppeling permanent is uitgeschakeld wanneer de motor draait, dus geen contact met het vliegwiel. Zelfs wanneer de motor draait, zou de koppeling normaal gesproken ingeschakeld zijn, dus heeft deze contact met het vliegwiel van de motor en draait de versnellingsbak in neutraal. In mijn geval heb ik geen contact met het vliegwiel wanneer ik de motor start, dus draait de versnellingsbak niet en krijg ik een foutcode p0715 en p1790 dat de hoofdas van de versnellingsbak niet draait, denkend dat de sensor defect moet zijn.

Vandaag heb ik de meeste codes verwijderd, maar de ABS-code bestaat nog steeds, er moet een defecte stuurhoeksensor zijn. Ik heb op oude foto's gezien dat dit probleem oud is en dat de auto bestuurbaar was... dus geen probleem hier?
Geen codes in de transmissiemodule totdat ik de motor start.

Een nieuw probleem sinds vandaag... de pomp pompt niet wanneer ik de deur open of de ontsteking aanzet. De pomp werkt wel wanneer ik probeer te schakelen of met texa.

@manuelram16

Bedankt voor het laten zien, ik ken deze video... het heeft me geholpen de actuator te herbouwen. De tool die hij gebruikt is gemakkelijk te vinden voor Ferrari, maar niets voor Lamborghini, ik ken niet eens het onderdeelnummer en of de Ferrari-tool hetzelfde is. Wat ik hier kan zeggen is dat ik de actuator heb losgeschroefd en de positie heb veranderd, met texa bijvoorbeeld, wanneer ik naar de koppelingsontluchting ga, staat de actuator aan het einde altijd in dezelfde positie als ik hem van de versnellingsbak heb gehaald.

@GTE Engineering
Bedankt, ja, ik zou dankbaar zijn voor alle hulp, maar mijn Amerikaans/Engels is niet gedetailleerd genoeg voor een telefoontje. Alles wat ik weet staat in deze thread.

#17 ·
Bedankt voor het laten zien, ik ken deze video ... het heeft me geholpen de actuator te herbouwen. De tool die hij gebruikt is gemakkelijk te vinden voor Ferrari, maar niets voor Lamborghini, ik ken zelfs het onderdeelnummer niet en of de Ferrari-tool hetzelfde is. Wat ik hier kan zeggen is dat ik de actuator heb losgeschroefd en de positie heb veranderd, met Texa bijvoorbeeld, als ik naar de ontluchting van de koppeling ga, staat de actuator uiteindelijk altijd in dezelfde positie als ik hem van de versnellingsbak heb gehaald.
Dat is het probleem dat ik met de mijne tegenkwam. Ik heb de actuator en pentiometers verwijderd, nieuwe olieleidingen geplaatst en toen ik alles weer in exact dezelfde positie vastzette "dacht ik", gaf het me dezelfde foutmelding die jij krijgt. Tenzij de pentiometers zich PRECIES in dezelfde positie bevinden als waarin je ze hebt verwijderd (dwz schroef ze niet los), zal de ecu de koppeling vertellen om niet in te schakelen.

#24 ·
U heeft een pre-LP 2007 en uw Texa staat op 04/05...? Voordat u een interventie met Texa uitvoert, is het ten zeerste aan te raden om een zeer opgeladen batterij te hebben of een oplader toe te voegen.

- Doe een goede "ontluchting" door 2 of 3 keer te herhalen. Wees voorzichtig, dring niet langer dan 15 seconden aan, de pomp houdt er niet van.

- Doe een "zelflerend" van de koppeling om alle informatie op te slaan die betrekking heeft op de nieuwe referentiematen.

- Voer een "reset degradatie-index" uit zodra de koppeling is vervangen. Dit herinnert aan de afmetingen van de nieuwe koppeling en maakt het mogelijk om de slijtage tijdens het gebruik te kennen.

- Doe een "zelflerende versnellingsbak", je moet elke versnelling en het ontgrendelen horen.

#30 ·
Je hebt een pre-LP 2007 en je Texa staat op 04/05...? Voordat je een interventie uitvoert met Texa, is het ten zeerste aan te raden om een zeer opgeladen batterij te hebben of een oplader toe te voegen.

- Doe een goede "ontluchting" door dit 2 of 3 keer te herhalen. Wees voorzichtig, dring niet langer dan 15 seconden aan, de pomp houdt er niet van.

- Doe een "zelflerend" van de koppeling om alle informatie op te slaan die betrekking heeft op de nieuwe referentiematen.

- Voer een "reset degradatie-index" uit bij het vervangen van de koppeling. Dit herinnert aan de afmetingen van de nieuwe koppeling en maakt het mogelijk om de slijtage tijdens gebruik te kennen.

- Doe een "zelflerende versnellingsbak", je moet elke versnelling en het ontgrendelen horen.
Als een werkplaats deze stap "reset degradatie-index" heeft gemist, is er dan een manier om dit te herstellen en een juiste slijtage-index op de koppeling te krijgen?

#26 ·
Ik ben niet erg bekend met de Texa, ik heb het sinds de zomer van dit jaar, het gekocht voor de Lambo en mijn Maserati. Een paar dagen geleden kocht ik de uitlijningstool voor de actuator, maar ik kan de centrering niet doen, weet je hoe je het met Texa moet doen? Er is een grote kans dat het verkeerd is, maar zonder het met Texa voor de tool te centreren, kan ik niets zeggen. De sensoren heb ik niet aangeraakt, dus het moet correct zijn. De codes die ik een dag lang met de pentiometers had, moeten van de batterij komen, sindsdien zijn ze nooit meer teruggekomen.

Ik ken alleen de ontluchter in de buurt van het reservoir en bij de bellhousing, ook de drie ontluchtingsschroeven. Weet niet wat je bedoelt met openingsdruk... overdrukventiel misschien? Eerst opende ik de drie ontluchtingsschroeven bij de actuator en daarna de ontluchter van de bellhousing voor de koppeling.

Hoe kan ik zoeken naar de vloeistofdruk wanneer Texa de ontluchtingsprocedure uitvoert? Of bedoel je hoeveel vloeistof eruit komt? Bij het openen van de ontluchter zou ik zeggen dat de slang zich vult tot 15-20 cm (~6-8")
Zeg je dat als je de koppelingsontluchtingsprocedure uitvoert (druklagerontluchting / nippel in de buurt van de bellhousing) je maar 15-20 cm vloeistof ziet reizen bij het ontluchten? Ik probeer mijn geheugen te rekken omdat ik me herinner dat ik vorig jaar, toen ik die procedure onjuist uitvoerde, dezelfde stroomresultaten kreeg als jij noemde. De stapsgewijze instructies van Texas kunnen een beetje verwarrend zijn, maar toen ik het eenmaal had uitgevogeld, zou het tijdens die ontluchtingsprocedure correct zijn geweest als ik de doorzichtige ontluchtingsbuis niet vasthield, zoveel druk hebben afgeblazen. Je zou dezelfde resultaten moeten zien. Bij het ontluchten van het druklager zal het de buis en het reservoir dat je hebt aangesloten snel vullen. Ik gebruikte een lange doorzichtige buis die was aangesloten op mijn mighty vac-container (heb een foto ter referentie bijgevoegd), en het duurde slechts twee scheuren van de ontluchtingsprocedure om mijn container te vullen. Ik geloof dat de meeste mensen tijdens deze procedure de ontluchtingsleiding rechtstreeks terug in het E-gear-reservoir laten lopen, maar mijn leiding was gewoon niet lang genoeg. Als je maar 15-20 cm vloeistof ziet reizen, geloof ik dat je de stappen onjuist doorloopt, zoals ik deed. Ook hebben mensen de neiging om bij het vervangen van de koppeling de koppelingspositiesensor zelf over het hoofd te zien. Heb je de jouwe vervangen terwijl de transmissie eruit was? Ik vreesde dat ik na het installeren van mijn transmissie een CPS-probleem had, maar gelukkig was dat niet het geval.

P1741 - Koppelingspositiesensor
P1742 - Multi-positiesensor (afstandssensor)

Dus ik zou een “zelflerend” doen.
Alle goede info die je daar noemde. Het rare aan mijn auto is dat hij nog nooit een herleerprocedure heeft doorstaan. Ik heb het talloze keren geprobeerd, wat resulteerde in het geluid van één schakeling en eindigde in een procedurefout. De auto schakelt fantastisch zonder problemen. Geen codes. Het zal die procedure gewoon niet succesvol voltooien.

Attachments

#27 ·
Hallo iedereen,

Ik wens jullie allemaal een gelukkig nieuwjaar.
Ik was een beetje druk tijdens de feestdagen en vergat alle autoproblemen.

@danben111 Ik heb de Ferrari-tool gebruikt (gekocht in Engeland van Superformance), hij past perfect en is dezelfde tool. Maar ik kan zeggen dat er met Texa geen mogelijkheid is om hem aan het werk te krijgen, geen actuatorcentrering. Ik heb ook met het bedrijf Texa gesproken en ze zeggen dat ze het originele diagnosesysteem kopiëren... dus heeft het origineel ook niet de optie? Dus als er geen optie in de jouwe zit, hoef je de tool niet te kopen, ik heb alles geprobeerd om hem aan het werk te krijgen.

@Leroy ja, pre-Lp-2007 en texa staat op 04-08 of zoiets. Er is ook een nieuwe batterij en oplader bij het werken met Texa. Ik heb het zo meerdere keren geprobeerd, maar zelflerend werkt niet, ook e-gear lampje gaat aan maar geen codes in texa. Ik kan resetten (het lampje wissen) door de ontsteking 10 seconden uit te zetten of wissen met Texa.

@MJPassarelli ja, het was 6-8". Een paar dagen voor Kerstmis heb ik een nieuwe EVF-klep (magneetklep voor de koppeling) geplaatst en het systeem klinkt nu krachtiger, ook het ontluchten, er komt nu veel meer vloeistof uit. Ik denk dat alles nu in orde is. Ja, Texa is erg verwarrend, de Duitse vertaling is erg vreemd. Ik kwam erachter dat de optie "versnellingsbak vullen" en "versnellingsbak ontluchten" niets met de versnellingsbak te maken heeft, het is het vullen en ontluchten van de actuator.
Nee, ik heb de koppelingspositiesensor niet vervangen, nadat ik het de eerste keer had gehoord dat ik dit had moeten doen, was de versnellingsbak al gemonteerd.

Dus alles bij elkaar denk ik nu dat het ontluchtingssysteem en alles prima werken, maar mijn actuator niet, ook geen mogelijkheid om hem uit te lijnen.
Ik heb goed contact met Serkan van @GTE Engineering en hij helpt me al wekenlang enorm. Voor Kerstmis kwamen we tot de beslissing dat ik hem mijn actuator zal sturen en hij zal hem bekijken en repareren/uitlijnen. Het pakket zou deze week moeten aankomen.

#28 ·
Hallo Chris, ik hoop dat je de oplossing vindt om de versnellingen en de koppeling weer in orde te krijgen. De problemen met (dubbele) vertaling hebben ervoor gezorgd dat ik je hele bijdrage niet heb begrepen, ik kan je niet verder helpen. Ik denk dat je veel demontages hebt gedaan die mij overbodig lijken... Zelf heb ik niet veel ervaring met de Gallardo-koppeling, ik heb alleen mijn versleten koppeling vervangen door een OEM-koppeling, ik heb de positiesensor van de aanslag niet aangeraakt en ik heb Texa gebruikt voor de inbedrijfstelling. Ik heb geen problemen ondervonden. Het spijt me, ik laat de boodschap in het Frans, dat scheelt weer een vertaling.

#29 ·
Bonjour Chris, je vous souhaite de trouver la solution pour remettre les vitesses et l'embrayage en état. Les problèmes de (double) traduction font que je n'ai pas compris toute votre intervention, je ne peux pas vous aider davantage. Je pense que vous avez fait beaucoup de démontages qui me semblent superflus... Pour ma part, je n'ai pas une grande expérience sur l'embrayage gallardo, j'ai juste remplacé mon embrayage usé par un oem, je n'ai pas touché au capteur de position de butée et j'ai utilisé Texa pour la mise en service. je n'ai pas rencontré de problème. Je suis désolé, je laisse le message en français, cela fera une traduction de moins.
Bonjour Leroy, geen probleem, ik denk ook dat er hier altijd misverstanden zijn over de vertaling. Ik begrijp u, ik denk niet dat het een probleem is met de koppeling of de montage. Op dit moment wijst alles op de actuator, ik had hem volledig gedemonteerd. Volgens Texa werkt het systeem tot nu toe goed. Zodra ik meer weet, zal ik terugkomen.

#34 ·
Update: Ik heb de actuator teruggekregen van GTE engineering en hij heeft geweldig werk geleverd en ook heel snel - levering, reparatie/kalibratie/test en terugzending op dezelfde dag. Hij stond erg verkeerd uitgelijnd, maar nu perfect.

Maar het maakt geen verschil, het probleem bestaat nog steeds.
Ik heb hem meerdere keren ontlucht, maar.

Hierna heb ik alles geprobeerd, de hydraulische leidingen getest, de magneetventielen op de aandrijfeenheid omgewisseld (EVF voor koppeling nieuw gekocht), gezocht naar aansluitingen, kabels, massadraden ... ook gezocht naar de PIS, of de koppelsensor, de derde batterij, meerdere keren gecontroleerd of de hydraulische slangen nog correct zijn. Ook het relais vervangen en alle zekeringen gecontroleerd.

Ik heb geen idee en word nu gek. Alles werkt prima, alle deurschakelaars, remsensor, remlichten, egear pomp, geen foutcodes, niets.

En het probleem is er nog steeds, ik kan geen egear zelfleren doen, heb het 100 keer onder verschillende omstandigheden geprobeerd. Als ik het zelfleren start, maakt het een "Klik", de pomp pompt en de egear fout verschijnt op het dashboard, geen foutcodes in Texa.
Ik kan de fout verwijderen via Texa of door de ontsteking uit en weer aan te zetten.

En ook bij het starten van de motor, na één seconde komt de egear fout en het gaat over de omwentelingen van de versnellingsbak-ingangsas. Dit komt omdat de egear op de een of andere manier de koppeling volledig moet openen. Ik heb het geprobeerd en de kabel van de EVF-klep afgehaald, geen foutcodes bij het starten van de motor en het toerental van de versnellingsbak-ingangsas wordt weergegeven en is nog steeds correct.

Als ik probeer normaal te schakelen zonder Texa of iets anders, maakt het alleen een "bzzz". Verder niets ... kan het elke keer herhalen zonder fout.

Dus de diagnose voor mij is, als de motor draait, staat de koppeling permanent open en als ik probeer te schakelen, doet hij niets. Dat kan dus allemaal komen omdat hij zelfleren nodig heeft. Maar zelfleren mislukt en hier denk ik dat iets niet wil dat de actuator beweegt. Door zelfleren te starten kan ik zien, horen en voelen dat er druk op de actuator komt en als hij een beetje probeert te bewegen, stopt hij en verschijnt de egear fout op het dashboard.

Misschien heeft iemand een idee of heeft dezelfde problemen gehad? In dit forum had een lid dezelfde problemen na het vervangen van de batterij 2 jaar geleden, maar hij weet niet wat het probleem was en wat hij heeft gedaan, na een tijdje werkte het zelfleren en was alles in orde.

Image

#35 ·
Ik zou willen voorstellen om continuĂŻteitstests uit te voeren op uw kabelboom.

er is een connector in de wielkast rechtsachter, trek de stekker eruit en inspecteer de connector. Ik had een probleem waarbij een paar van mijn pinnen los zaten en problemen veroorzaakten met de tcm/kleppenblok-assemblage.

#36 ·
Ik zou voorstellen om continuĂŻteitstests uit te voeren op uw bedradingsboom.

er is een connector in de wielkast rechtsachter, trek de stekker eruit en inspecteer de connector. Ik had een probleem waarbij een paar van mijn pinnen los zaten en problemen veroorzaakten met de tcm/kleppenblok-assemblage.
Ja, ik denk dat ik de connector heb gevonden die je bedoelt, hij zit achter het koelvloeistofreservoir van de motor. Er was één pin een beetje gebogen, maar geen verandering.
Image

Image
Image

#37 ·
Ik zou dan beginnen met het loskoppelen van de tcm en het uitvoeren van continuĂŻteitstests van het ene uiteinde naar het andere. Heeft u de actuator verwijderd en de schakelvorken fysiek heen en weer bewogen om er zeker van te zijn dat ze vrij zijn? Elke vork zou naar voren en naar achteren moeten klikken.

#39 ·
Ik zou dan beginnen met het loskoppelen van de tcm en het uitvoeren van continuĂŻteitstests van het ene uiteinde naar het andere. Heeft u de actuator verwijderd en de schakelvorken fysiek heen en weer bewogen om er zeker van te zijn dat ze vrij zijn? Elke vork zou naar voren en naar achteren moeten klikken.
Ja, zal het vertellen als ik de continuĂŻteitstests heb voltooid. Op dit moment heb ik nog niets gevonden. Ik heb ook de remschakelaar vervangen, het is een goedkoop Audi-onderdeel, maar geen veranderingen.

Ja, ik heb het een paar dagen geleden geprobeerd en sommige kan ik met de hand duwen en sommige niet. Een paar maanden geleden stelde ik me ook voor dat ik degenen duwde die nu niet bewegen. Moet het allemaal gemakkelijk gaan? Misschien zijn de versnellingen niet perfect uitgelijnd en zonder de koppeling te openen kan ik ze niet bewegen.

#41 ·
Dus ik heb nu een oplader besteld die tot 60Amp kan maken. Ondertussen ben ik de bedrading verder aan het controleren.

Maar ik heb een paar vragen:

1. Heeft iemand succesvol een zelfstudie gedaan op een pre-LP met een Texa? Wat ik vond was alleen dat anderen ook problemen hebben.

2. Kan iemand uitleggen wat de egear echt doet als de deur of motorkap etc. niet gesloten is? Doet het echt niets, geen geluid, geen klik ... alsof je niet op de rem trapt?

3. Is er iets dat laat zien waar alle massadraden zich bevinden op een Gallardo? Ik heb de werkplaatshandleiding van 2004 en 2008.

4. Mijn Gallardo is een 2007 en na maanden zoeken heb ik vaak gelezen dat het 07-model erg problematisch en ook gevoelig is in egear. Waarom is dat zo? Andere TCU?

Ik heb een video geplaatst om te laten zien hoe het klinkt als ik probeer te schakelen. Ik heb deze video 2 maanden geleden gemaakt, nu is de auto compleet in elkaar gezet.

#44 ·
Interessante thread, Chris. Ik heb vergelijkbare problemen met Murcielago.

Nu wtb TEXA om het te diagnosticeren. Heb je het nieuw of gebruikt gekocht? Is er een kans om een gebruikte in Duitsland te krijgen? Ik kom uit Tsjechië en het is een beetje moeilijk.

Ga zo door met posten, als je hebt gevonden wat het probleem was.

#45 · (Edited)
Interessante thread, Chris. Ik heb vergelijkbare problemen met Murcielago.

Nu wtb TEXA om het te diagnosticeren. Heb je het nieuw of gebruikt gekocht? Is er een kans om een gebruikte in Duitsland te krijgen? Ik kom uit Tsjechië en het is een beetje moeilijk.

Blijf posten, als je hebt gevonden wat het probleem was.
Ik heb het "nieuw" gekocht ... het was een showroommodel van 1 jaar oud. Maar ja, je kunt ze in Duitsland gebruikt kopen, maar er zijn nog steeds verschillende types. Wat je nodig hebt is een met de supercar licentie, deze kun je ook als extra kopen.
Van waar in CZ kom je?

Mijn setup is de Axone Nemo 2 met de OBD Navigator Nano S. Software IDC5 en alle licenties. Belangrijk is, ik heb veel gelezen dat de oudere software van 5 jaar geleden veel meer problemen heeft met Gallardo etc.

Ja, zal posten wanneer er iets nieuws is. Ik heb een TCU gekocht en wacht nog steeds ... dit is het laatste onderdeel dat ik niet heb gecontroleerd.

#47 ·
Vandaag heb ik een andere TCU aangesloten... geen veranderingen. Als ik de deur open, pompt de pomp, contact aan, pomp pompt, versnelling in, er gebeurt niets, alleen het koppelingsgeluid.
Al het werk met Texa gedaan, ook geen veranderingen. Alleen elke keer als ik aan de pook trek, verschijnt de foutcode P1790 - Primaire as snelheid versnellingsbak. Alles weer gecontroleerd, bedrading, sensoren etc. Niets...alles lijkt goed te werken.

Maar toen kreeg ik een idee, misschien zit er iets in deze kabelboom waar ook de versnellingsbaksnelheidssensor zich bevindt. Er zijn ook de actuatorpotentiometers en de koppelingspositiesensor. Dus ik heb ze weer gecontroleerd, alles goed. Dus ik besloot de motor weer te starten en te kijken of er een verschil was met de andere TCU. Niets, na het starten komen er direct twee codes binnen, beide voor de primaire versnellingsbakas, één voor de sensor en één dat er niets draait. En ja, deze logica, want als ik de motor start, houdt egear de koppeling permanent vast, dus de versnellingsbak kan niet draaien.

Ik zette de motor uit en haalde de koppelingspositiesensor los en startte opnieuw.
Slechts één code over de losgekoppelde CPS, maar de versnellingsbak draait, geen foutcode over de primaire assensor etc.. In dit stadium kan ik niet schakelen, maar als ik beide paddles aantrek, hoor ik duidelijk hoe hij in neutraal gaat.

Dus, met losgekoppelde CPS kan ik nog steeds in neutraal gaan en de versnellingen in de versnellingsbak draaien.
Misschien is de gedetecteerde code P1790 (snelheidssensor) een fout van Texa en betekent het koppelingspositiesensor?

Zijn dit symptomen voor een defecte koppelingspositiesensor? Weet iemand wat P1790 is in Lara? Zijn er codeslijsten voor een Gallardo?

Er is ook iets vreemds met de parameters in "koppelingsdrukgroep slagreferentie". Meestal is het -2,7 en nadat ik selflearn heb geprobeerd, staat het altijd 15,1 ... maar na contact aan/uit verdwijnt het en staat er 4,6.

#48 · (Edited)
Vandaag heb ik een paar metingen gedaan met betrekking tot de koppelingspositiesensor. De sensor zelf is een hall-sensor en heeft in dit geval 5 pinnen. De vijfde pin is aarde. Helaas heb ik niets over deze sensor op internet gevonden, maar normaal gesproken zou hij 3 signaalpinnen moeten hebben, eenmaal aarde en eenmaal 5V. Mijn metingen waren allemaal met contact aan, connector aangesloten en ook met losgekoppelde connector. De waarden waren altijd hetzelfde:
PIN 1 0,33 V
PIN 2 2,86 V
PIN 3 2,51 V
Pin 4 0,33 V
Pin 5 0,03 ohm

Mogelijk weet iemand of dit hier klopt, anders zou ik ervan uitgaan dat de voedingsspanning van 5V niet beschikbaar is. De kabels van de stekker naar de TCU zijn goed (0,03 ohm). Zouden beide regeleenheden defect zijn?